En styreleder med flere hatter

av | des 13, 2017 | Blogger Ivar Årnes, Ledelse

Ny styreleder var ansatt, en markant skikkelse i bransjen. John, som var selskapets daglige leder og hovedaksjonær, hadde organisert et møte med bedriftens største kunde. Den nye styrelederen skulle introduseres for kundens IKT-sjef.

Møtet skulle vise seg å bli en svært dårlig erfaring for alle involverte.

IKT-sjefen hadde akkurat tatt imot karene i resepsjonen. Han var svært imøtekommende og hyggelig.

 

Styreleder uten antennefeste

Den voksne og omgjengelige IKT-sjefen hadde sett fram til å hilse på den nye og profilerte styrelederen.

IKT-sjefen og styrelederen håndhilste. Styrelederen valgte å markere seg ved å bevege blikket og holde det i et par sekunder rett over hodet på IKT-sjefen. To lange, lydløse sekunder. Så slapp han håndtrykket. IKT-sjefen tok tilbake hånden som om noen prøvde å stjele den. «Hva f… er dette», tenkte John. Han hatet ekle hersketeknikker.

John og IKT-sjefen hadde fått god kjemi etter en krevende anbudsrunde. Det hadde vært nødvendig med mange møter, systematisk påvirkning og sterk motivasjon for å få ordren. Nå hadde bedriften opparbeidet seg tillit og hadde den posisjonen de alltid jobbet for å oppnå.

Etter herskeritualet ruslet karene bort til heistårnet midt i bygget. Det var glass og stål overalt.

”Styrelederen valgte å markere seg ved å bevege blikket og holde det i et par sekunder rett over hodet på IKT-sjefen. To lange, lydløse sekunder. Så slapp han håndtrykket.”

En storfisk foran heisdøra

Akkurat da, rett foran heisen, dukket konsernsjefen opp. Den nye styrelederen oppdaget konsernsjefen, og som på refleks tok han tak i ham. Han hilste, markant og tydelig. John fikk også hilst takk for sist, og forsøkte å presentere sin nye styreleder. Men nei, det ønsket styrelederen åpenbart å gjøre selv. Smågutter som John og IKT-sjefen havnet raskt bak ryggen på den dominante styrelederen, som pratet i vei. Budskapet hadde absolutt ingen sammenheng med Johns og styrelederens ærend og IKT-sjefens område. Styrelederen fortsatte å prate til konsernsjefen, som smilte overbærende og var høflig, inntil heisen åpnet døren igjen. Konsernsjefen forsvant som dugg for solen, idet styrelederen hevet stemmen et hakk og nærmest slengte etter ham at han ville ringe dagen etter for en nærmere prat.

«Hva i huleste er det som skjer? Hvilken hatt har styrelederen på i dag? Fyren mangler jo helt antenner», tenkte John irritert.» Hva i heite tenker konsernsjefen nå?» Og hva med IKT-sjefen, som John hadde brukt et helt år på å få en god relasjon til?

De ruslet stille gjennom korridoren i niende etasje, fram til møterommet. Under møtet fortsatte IKT-sjefen med å si lite. Temperaturen var nå den samme som da John ringte og booket første møte med IKT-sjefen ni måneder før det 100-siders anbudet kom med budbil. Styrelederen, som hadde et rimelig kjent navn og satt i mange forskjellige posisjoner i næringslivet, var ganske så fraværende. Han var tydelig opprømt over å ha fått satt kroken i storfisken på huset.

«Hva i huleste er det som skjer? Hvilken hatt har styrelederen på i dag?”

Etter en rask kaffekopp og fire powerpoint-bilder på veggen, ville IKT-sjefen vise sin stolthet, sitt nye kontrollsenter. Han fikk sagt at han var fornøyd med leveransen. De stod bak en glassvegg og så inn på et rom fullt av monitorer med tall, søyler og bilder. Deretter fikk de beskjed om at IKT-sjefen måtte fly videre til neste møte, en halvtime før avtalt tid. John og den nye styrelederen tok heisen ned, uten å snakke sammen.

 

En hatt mindre

”Budskapet var helt greit. Han ikke ville se trynet på denne styrelederen.”

Samme kveld ringte IKT-sjefen til John. Han begynte med å si at Johns selskap var godt inne nå. De satt i samme båt. Han var kjempefornøyd med det meste. Så hvorfor ringte han? John forstod det. Straks han så navnet i mobildisplayet skjønte han det.

Budskapet var helt greit. IKT-sjefen ville ikke ville se trynet på denne styrelederen.

Han ble aldri annet enn den nye styrelederen i Johns selskap. En ekstraordinær generalforsamling ba han ta sin hatter å gå.

 

Samme hvor flink du er til å kle deg, ta kun på deg en hatt om gangen. Ha kontroll på den rollen du skal representere. Det må også dine kollegaer gjøre, hvis de skal få bli med på turen.

Før du går i møte sammen med noen, sjekk dine egne og andres motiver. Vær kjent med forholdene, bli enig om retning, mål og budskap.