Førstehjelp i lederskap

av | feb 14, 2017 | Blogger Ivar Årnes, Ledelse, Lederskap, Mentor, Organisasjonsutvikling

Det er sent på kvelden. Klaus føler han har dårlig tid. Oktoberkvelden er kjølig, men Klaus legger ikke merke til det før han står foran rekkehuset. Han kommer rett fra arbeid, sliten og trøtt. Han ringer på. Ingen åpner. Klaus vet at den gode kollegaen har vært gjennom en tøff skilsmisse for litt siden og er alene hjemme. Kona har tatt med seg ungene og bor et annet sted i byen. Uroen blir forsterket. Han kjenner seg uvel.

 

Alene med alt

Så tar han opp telefonen og begynner å lete fram nummeret til kollegaen. Idet det begynner å ringe, åpnes døra. «Fy faen, hvordan er det du ser ut», sier Klaus og nærmest presser seg inn forbi kollegaen.

«Forstod det var deg», sier kollegaen – eller rettere sagt den tidligere kollegaen. Det er lys bare i gangen, og de setter seg ned i halvmørket ved kjøkkenbordet.

«En journalist ringte og ville snakke med meg», sier kollegaen. «Tok den ikke. Han var fra Dagens Næringsliv, fant jeg ut. Andre har også ringt, men jeg har ikke snakket i telefonen i dag.»

Kollegaen var CFO, økonomi og finansdirektør, i selskapet. Han var tatt for underslag. Noe som påviselig har pågått i nesten to år.”

Kollegaen har vært CFO, økonomi- og finansdirektør, i selskapet der Klaus er toppsjef. Han har blitt tatt for underslag, noe som påviselig har pågått i nesten to år. På en finurlig måte har han fylt opp en egen konto, gradvis, tålmodig og over lang tid. Det er gjort slik at det nesten har vært umulig å merke det med mindre du ikke tok et grundig ettersyn, med flinke økonomifolk.

Klaus hadde bedt om en total gjennomgang av økonomien og rutinene i selskapet for seks måneder siden. Der ble det oppdaget at noe ikke stemte. Klaus hadde lang fartstid som leder og toppleder bak seg. Han kjente lukten av noe, og mistanken var berettiget.

På slaktebenken

I dag tidlig var det avskjedigelse av en framtidig stjerne.

”Først en liten briefing om hvordan dette skulle gjøres, så var det å hente offeret.”

Kl. 0800 troppet revisjonsselskapet opp. De var representert av en stivpyntet partner med pondus og to kjekkaser i dress. De benket seg rundt bordet i styrerommet. Først en liten briefing om hvordan dette skulle gjøres, så var det å hente offeret.

Klaus la fram saken. Dokumenterte bevisene. Etterpå bad han om noen kommentarer fra CFO. Han sa ingenting. Satt rolig på stolen, og gav lite uttrykk for følelser. Til slutt sa han: «Du vil sikkert at jeg skal skrive under på noe.» Klaus skjøv over papiret for signatur. Papiret omhandlet hele saken, forhold om tilbakebetaling, anmeldelse til politiet osv. Krav kun den ene veien, uten formildende omstendigheter. Et notat til en avslørt svindler, ribbet for ære.

Eller var det et menneske bak denne fasaden? Møtet gikk tregt. Klaus og CFO-en var nærmest apatiske, bare revisorene var mentalt til stede ved styrebordet.

«La meg være alene i 10 minutter, så skal jeg sjekke hva som står her», sier CFO-en lavmælt etter litt tid med stilhet. Partneren reiser seg, revisjonsguttene følger etter.

Etter 10 minutter ligger pairene signert foran CFO-en. Han sitter like uttrykksløs.

«Ja, da er det vel bare å hente veska og jakka, så er jeg vel ferdig her», sier han. Han og Klaus rusler ut, forbi alle cellekontorene, uten at noen tilsynelatende vet noe. De prater litt sammen på fortauet.

Leder og menneske

På kjøkkenet lukter det brent kaffe. «Jeg måtte bare se hvordan det var med deg», sier Klaus. «Ja», sier CFO-en.

Han hadde vært en av Klaus’ mest betrodde kollegaer. Inntil mistanken. De hadde jobbet mye og tett sammen i over to år. I tøffe tider, i omstilling og i medvind. Dette kjentes som et svik. De hadde kjemi, de utfylte hverandre som Knoll og Tott. Men nå var det brått og definitivt slutt.

”Etter en time, sier Klaus. Du skal vite en ting: jeg er fortsatt din sjef, om ikke formelt sett, fordi jeg ønsker å være det. Du har gjort en tabbe. Ferdig med det. Du skal opp igjen.”

«Jeg var urolig for deg etter at du dro fra kontoret i dag», sier Klaus litt hjelpeløst. «Ja», sier den fåmælte CFO-en. Klaus får i gang en samtale. De sitter sammen og prater, tenker og sier litt igjen. CFO-en er litt lettere nå. Etter en time sier Klaus: «Du skal vite en ting: jeg er fortsatt din sjef, om ikke formelt sett, fordi jeg ønsker å være det. Du har gjort en tabbe. Ferdig med det. Du skal opp igjen. Alle valg du gjør som er av betydning, skal jeg involveres i.» Det kommer ingen motforestillinger.

«Jeg har i dag sørget for at det eneste som står skrevet i avisene i morgen er det som skal til for å legge alt bak oss. Det kommer en notis som sier hvordan ting er, og ferdig med det. Det blir heller ikke noen politianmeldelse, så lenge du holder avtalen. I morgen skal vi ta en lunsj sammen, og jeg vil ha en konkret plan på dine neste 30 dager.»

De spiste lunsj dagen etter. Etter de 30 dagene hadde de ingen kontakt lenger.

Førstehjelp i lederskap

Klaus fikk senere vite at dette med stor sannsynlighet hadde fått CFO-en på rett kjøl. CFO-en klarte å se framover. Han tok trinn for trinn. I dag er CFO-en i fullt virke, men i en helt annen funksjon. Han bruker mye av sin fritid til å trene og konkurrere i ville sykkelritt og går mil etter mil på ski.

Noen mennesker er tilbøyelige til å gjøre de virkelige dumme tingene. Straffen er ofte absolutt og streng. Men alle fortjener en ny mulighet. Gode ledere ser mennesket bak fasaden. Også etter at de har vist dårlig dømmekraft.

Kompetanse om førstehjelp er en del av godt lederskap.

Å være leder og utføre godt lederskap innebærer flere elementer enn det man lærer om på tradisjonelle lederkurs.

I en lederoppgave påvirker man og har innflytelse over andre menneskers trivsel, hverdag og framtid. Man påvirker folks liv på en betydelig måte. Noen ganger kommer man opp i situasjoner der man må ta tøffe grep. Der nære betrodde medarbeidere gjør feil. Og i noen tilfeller som her, totalt uakseptable feil. I slike situasjoner trer de voksne modne lederne fram.  De tar tøffe beslutninger, og håndterer en sak til det beste for virksomheten og medarbeideren. De gir blant annet nødvendig førstehjelp, slik at vedkommende klarer å se en ny framtid.

Ivar Årnes, blogger i Raad Gruppen.

 Les flere Ivar Årnes blogger …

 

 

 

Del gjerne dette med noen du kjenner…

Vil du bli oppdatert på nyheter og blogginnlegg fra oss?
Abonner på nyhetsbrevet vårt!

Siste artikler og blogginnlegg: